tirsdag den 9. februar 2016

De sydlige himmelstrøg på Stora Dimun og Suduroy :-)

Stora Dimun

Vi fik muligheden for at tage til Stora Dimun og undervise de to børn Døgg og Sproti. Det var en mulighed vi ikke kunne sige nej til og inden vi så os om skulle vi være derude fra onsdag til fredag! Der er kun 2-3 % af den Færøske befolkning, som har været ude på Stora Dimun, så vi føler os ret heldige som danskere! Hvis man som kommende praktikant læser dette, er det bare med at gribe chancen!
Stora Dimun set fra luften

De har deres eget by-skilt :-)
På øen bor der mennesker fordelt på 2 familier. Begge forældrepar har to børn og engang imellem bor den 92 årige bedstefar hos dem på gården. Øen er 2.65 km2 - dvs. ikke ret stort! Det højeste sted på øen er 395 m højt. Stora Dimun betyder "Store klippe", som tydeligt kommer til syne, når man kommer til øen.
Den eneste måde man kan komme til og fra øen er med en helikopter, som flyver 3 gange i ugen.
De lever af deres mange får (500 stk.) og i øjeblikket er de igang med at garve skind, som de sælger i store mængder til hele Færøerne. De slagter også fårene og sælger kødet til forretninger og private. En Færøsk specialitet er Skærpekød, som de har hængende i 7-8 måneder og herefter kan sælge det videre.
Facts fra Wiki:
Skærpekød på færøsk Skarpræstur eller skerpikjøt er vindtørret ekstra velhængt fårekød, der efter ca. 5-9 måneders lagring i en hjallur, (udhus med vindgennemstrømning) har en speciel streng smag, som os udefrakommende lige skal vænne sig til.

Afgang fra Torshavn med helikopteren til Stora Dimun

Det er en længere proces at garve fårskind - 3 uger!

Her hænger skindene til tørre - flotte var de!

Skærpekød som vi smagte på til frokost

Vædderlam som venter på at komme på græs

Vi havde aftalt med Heri, som normalt er læreren derude, at vi skulle undervise Døgg og Sproti i dansk, i de to dage vi var der. Vi lavede lidt forskelligt med dem: Eventyrlæsning og analyse - grammatik (Udsagnsord og stavning) - højtlæsning og små fremlæggelser. Da vi arbejdede med udsagnsord lavede vi en lille stafet med dem, hvor de skulle prøve at bøje ordene.
Det var en god oplevelse at undervise to elever og nok ikke noget vi kommer til at prøve igen!

Udsagnsord stafet! Navneform - bydeform - nutid og datid

Der vises og forklares :-)

Skole og vores hotel - fornemt :-)

Klasselokalet med smartboard og det hele :-)

Her ses en del af vores hytte

Byen på Stora Dimun

Lille Dimun i baggrunden

Lidt til bådene, så de ikke sejler ind i Stora Dimun

Lidt kamera sjov :-)

Her ses vi sammen med Døgg og Sproti foran skolen

Her ses familien - hundene skal med ud at flyve :-) Familiens livline!

Vi tog helikopteren hjem igen fredag eftermiddag, hvor den fløj indover flere af de nærliggende øer :-) Det kan helt sikkert anbefales at prøve at flyve helikopter når man besøger Færøerne! Det er ligeledes forholdsvis billigt!

Suduroy

Vi var på farten endnu engang lørdag, hvor turen denne gang gik til den sydligste ø på Færøerne - Suduroy! Vi tog færgen fra Torshavn kl. 07.00 og ankom til Tvøroyri 2 timer senere. Det koster 80 kr t/r for i alt 4 timers sejlads.
I vores efterhånden brugte "hiking magasin" havde vi fundet endnu en spændende vandretur. I følge bladet skulle denne tur være en af de smukkeste og unikke naturoplevelser på Færøerne! Turen gik fra Tvøroyri  over fjeldet til Hvannhagi.

Byen deles af vandet

Trition ligger altid i havnen ved Fastelavn - Tønneslagning på helikopterpladsen

Vi opsøgte herren, men han havde desværre lukket! Det var ærgerligt :-)

På vej til Hvannhagi

Turen bød på mange forskellige indtryk. Vi startede med at gå på grusveje og inden vi havde set os om gik vi på små stier oppe på fjeldet. Her mødte os et syn af de andre omkring liggende øer og solen stod højt på himlen - det var nærmest forår. Vi bevægede os fra 230 m højde og ned i 10 m højde over vandetes overflade. Vi gik igennem dalen, hvor de store barske klipper var på vores venstre side hele vejen ned og alle fuglene  fløj rundt over hovedet på os. Vi kom nu lænegere og længere ned i dalen og her mødte os et fantastisk syn af en lille sø, som kom til syne. Søen var omringet af alle de barske klipper og her spiste vi de medbragte madpakker. Efter madpakkerne startede vi opstigningen igen og turen tilbage til Tvøroyri.

De små stier på fjeldet

Stora og lille Dimun fra 200 m højde

Humøret er højt og foråret er på vej!

De barske klipper på turen

Fremragende forkost i flot natur :-)

Søen ved Hvannhagi - et must see!

Man føler sig lille i naturen

Opstigningen fra dalen!

Vi fandt et lille sted inden færgen sejlede tilbage til Torshavn igen kl. 18.30.

Søndag var der dømt afslapning inden nattens store begivnhed Super Bowl! Vi havde forsynet os godt med diverse snacks, så vi kunne holde os vågne.
Super Bowl er = Rothlesburger - en fremragende burger, som man kun skal have en gang om året! En hyggelig aften og Denver Broncos sejr!

Super Bowl night i sigte - godt humør og masser af mad! Ingen søvn - sådan!

Rothlesburger - "Here we come"

Sidste uge af praktikken er nu igang og vi er begyndt at glæde os til at kommer hjem :-)